Czy wiecie, że w Polsce jest baza, która symuluje warunki panujące na Księżycu? A nawet dwie takie bazy, w tym jedna w pobliżu Krakowa? I, że w tych bazach prowadzone są analogowe misje kosmiczne? Zastanawialiście się kiedyś jak mogłaby wyglądać taka misja i co trzeba zrobić, żeby wziąć w niej udział?
Na ten właśnie temat udało nam się porozmawiać z panią inżynier Wiktorią Dziadułą, która w piątkowe popołudnie 12 lutego spotkała się z uczniami, nauczycielami, absolwentami naszej szkoły, żeby opowiedzieć o swojej przygodzie podczas analogowej misji kosmicznej w bazie LUNARES w Pile. Podczas spotkania uczestnicy dowiedzieli się w jakim celu prowadzone są analogowe misje kosmiczne i jakie badania można przeprowadzać w takich placówkach. Misja PAND.A skupiła się na wpływie izolacji na zdrowie człowieka (przez 2 tygodnie załoga misji nie widziała słońca, nie miała kontaktu z bliskimi i została zamknięta na około 135 m2 z czterema kompletnie obcymi osobami (!)), możliwości wykorzystania szarej wody (wody już raz wykorzystanej np. do mycia), uprawach roślin bez ziemi czy wpływie jedzenia liofilizowanego na zęby 😊! Dowiedzieliśmy się także jakie są pomysły na architekturę kosmiczną i jak mógłby wyglądać kosmiczny hotel, w którym może kiedyś będziemy mogli spędzać wakacje.
Po spotkaniu odbyła się długa sesja pytań i odpowiedzi, podczas której uczestnicy mogli zadawać pytania. W tajemnicy zdradzę, że pani Wiktoria pochwaliła potem wszystkich wszystkich, że pytania były bardzo mądre i przemyślane. Pytano nie tylko o misję i architekturę kosmiczną, ale padły też ciekawe pytania np. o jedzenie kosmicznych zwierząt. To problem etyczny, nad którym zastanawiają się naukowcy.
Uczniowie zapytani o najciekawszy element spotkania odpowiadali, że najlepsza była opowieść o misji ze zdjęciami. Dużo osób za najciekawsze uznało liofilizowane jedzenie oraz badania psychologiczne, którym została poddana załoga misji. Najczęściej jednak mówiliście, że najfajniejsza była możliwość zadawania pytań.
Poniżej fragmenty kilku relacji, które przygotowali Wasi koledzy zaangażowani w szkolny wolontariat 😊
„12 lutego 2021 roku odbyło się spotkanie na Teams ze studentką Politechniki Śląskiej Wiktorią Dziadułą, która odpowiedziała o swoim uczestnictwie w symulowanej misji wyprawy na Księżyc. Misja odbyła się w styczniu 2021 roku w Pile w placówce LunAres. Przez 2 tygodnie 5 osób pozostawało w całkowitej izolacji w warunkach, które miały przypominać pobyt na Księżycu. Podczas misji uczestnicy prowadzili badania:
- jak izolacja wpływa na człowieka – pani opowiedziała o trudnym przyzwyczajaniu się do tego, że przez 2 tygodnie nie może skontaktować się z bliskimi, choć były też pozytywne strony – nie było dostępu do złych wiadomości,
- jak pobyt w takiej bazie, stosowanie odpowiedniej diety, przebywanie w zamknięciu, regularne ćwiczenia wpłynęły na zdrowie fizyczne – pani zwróciła uwagę, że zaobserwowano niedobór witaminy D3 w organizmie – (brak dostępu do Słońca),
- czy można wykorzystać tak zwaną szarą wodę – uczestnicy misji hodowali rośliny i podlewali je wodą z kąpieli. Hodowali szpinak i sałatę, czyli rośliny, które można wykorzystać podczas prawdziwego pobytu w kosmosie. Rośliny rosły słabiej niż te, hodowane w normalnych warunkach, teraz będą poddane jeszcze badaniom, czy można je jeść. Takie badania są bardzo cenne, podczas lotów kosmicznych woda jest bardzo dużym problemem i odpowiednie jej gospodarowanie jest bardzo ważne.
Pani Wiktoria zwróciła uwagę, że ciągłe przebywanie na małej zamkniętej powierzchni, bez dostępu Słońca w towarzystwie tylko 5 osób, bez kontaktu z bliskimi, z mocnymi ograniczeniami w diecie ma negatywny wpływ na naszą psychikę. Zdaniem uczestniczki jest to nawet trudniejsze niż izolacja w pandemii, ponieważ wtedy można telefonicznie czy internetowo kontaktować się z najbliższymi.”
„Pani Wiktoria zachęciła nas do zainteresowania się różnymi odkryciami, związanymi z wyprawami kosmicznymi. Powiedziała też, że każdy z nas, po ukończeniu osiemnastu, może wziąć udział w takiej misji.
Spotkanie było ciekawe. Podobało mi się, że pani była bardzo miła i odpowiadała na wszystkie nasze pytania. Imponująca jest też jej wiedza.”
„Dnia 12.02.2021r. w mojej szkole podstawowej nr. 162 w Krakowie im. Władysława Szafera, za pośrednictwem platformy Microsoft Teams odbyło się spotkanie uczniów naszej szkoły z Panią inżynier Wiktorią Dziadułą. Wydarzenie rozpoczęło się punktualnie o 15:50, było dla chętnych osób, a wzięło w nim udział 88 uczestników, oraz Panie nauczycielki z naszej szkoły. Pani Wiktoria opowiadała o swojej przygodzie podczas analogowej misji kosmicznej w bazie Lunares, oraz odpowiadała na przygotowane przez uczestników pytania. Ze spotkania dowiedzieliśmy się m. in. o życiu w odosobnieniu w bazie kosmicznej, o tym jak grawitacja wpływa na człowieka oraz o specyficznym „szybkim” komunikowaniu się członków załogi. W pięćdziesiątej minucie spotkania, zaczęły się pytania od gości. Przytaczam kilka przykładowych pytań:
-Czy izolacje w kosmosie można porównać do izolacji pandemicznej?
-Z jakich materiałów zbudowana jest taka baza kosmiczna?
-Czego Pani z tej misji się dowiedziała?
-Jakie były Pani zadania?
Ciekawostką była również nazwa misji podjętej przez Panią inżynier: PAND.A.
Całe spotkanie trwało 1 godz. 40min. zakończyło się o 17:35. Podczas spotkania panowała miła atmosfera, wszyscy z zaciekawieniem słuchali wypowiedzi Pani Wiktorii. Uważam to spotkanie za wartościowe, oby takich wydarzeń było więcej w naszej szkole.”
Mam nadzieję, że spotkanie się wszystkim podobało i czujecie się zainspirowani. Pamiętajcie, że w badaniach kosmosu jest miejsce na bardzo różnych specjalistów, nie tylko astronomów, fizyków, inżynierów czy lekarzy, ale też architektów, chemików itd. Artyści też na pewno znajdą dla siebie miejsce. Zajrzyjcie na stronę internetową bazy LUNARES:
https://lunares.space/
W ankietach widziałam, że jesteście zainteresowani spotkaniami z innymi ciekawymi ludźmi 😊 najczęściej prosiliście o naukowców (wow), aktorów, pisarzy, ale były też propozycje strażaka czy pilota samolotu. Cóż… nic nie mogę obiecać, ale sprawa jest do przemyślenia.
W przygotowaniu relacji wykorzystałam sprawozdania, które przygotowali: Weronika Mrozowska z 8d, Igor Struzik z 5a oraz Karol Lis z 6g