Niedawno przeczytałam uczniom klas 3a i 3b książeczkę o zagrożonych zwierzętach. Byli bardzo zainteresowani tematem, żywo dyskutowali na temat przyczyn zmniejszania się populacji niektórych zwierząt na świecie i wymieniali znane im gatunki.
Czy wiesz, że do takich zwierząt należy tygrys (tiger), szympans (chimpanzee), nosorożec (rhino), ale także pszczoła (bee)? Największym zagrożeniem dla nich jest niestety człowiek: poluje na niektóre gatunki ze względu na futro, rogi, skórę czy aby sprzedać je jako zwierzątka domowe. Zanieczyszcza środowisko, wycina lasy, które są domem wielu organizmów. Przyczynia się to do ocieplenia klimatu, co z kolei powoduje topnienie lodów Arktyki, a przez to kurczenie się przestrzeni życiowej na przykład dla niedźwiedzia polarnego (polar bear).
Dzieci rozwiązywały wiele zadań na ten temat – zarówno w grupach, jak i indywidualnie. Następnie konstruowały gry planszowe, które miały uwzględniać poznane słownictwo, korzystając z wypełnionych kart pracy, książeczki „Endangered Animals” oraz albumów w języku polskim, a także telefonów komórkowych, za pomocą których tłumaczyli potrzebne słownictwo. Niektórzy uczniowie tworzyli nawet dodatkowe karty z pytaniami. Na koniec mogli zagrać we wspólnie zaprojektowane i wykonane gry.
(ED)